Elektroninė muzika Lietuvoje. Pati pradžia.

Prieš kelias dienas Palangoje gurkšnodami popietinį alų klausėmės pasakojimų apie tai, kad nuosekliai formuojama nuomonė, jog sovietmetis buvo tik visiškas skurdas ir neviltis – ne visai tiksli. Ir su nostalgija tai neturi nieko bendro. Tiesiog neretai nepelnytai nubraukiami visai įdomūs, o kartais ir prašmatnūs prisiminimai, reiškiniai ir žmonės.

Grįžus į Vilnių, tą patį vakarą į namus atėjo naujas vinilas – grupės “Argo” albumas “Discophonia” (1983-ųjų leidimas). Nudžiugino ne tik viršelis. Tai – kompozitoriaus Giedriaus Kuprevičiaus vadovaujamos grupės debiutinis albumas. Pasak Luko Devitos, galbūt pirmoji originali elektroninės muzikos plokštelė visoje buvusios TSRS teritorijoje. Elektroninės muzikos pradininkais Lietuvoje tradiciškai įvardijami grupė ”Exem” atsirado maždaug po 10 metų.

Grupė „Argo“ susikūrė 1979 m. Kaune, prie Kauno muzikinio teatro. Melomanų tinklalapyje Discogs.com plokštelė įvertinta 4.78 balais iš 5. 80 prisiregistravusių ją turi, 112 norėtų turėti, o kaina prasideda nuo 13 eurų. Tuo tarpu Mainyk.lt kažkas „puikios būklės“ albumą siūlo už 20 Lt. Nereta, tačiau vis viena keistoka situacija. Peržvelgus įrašus Youtube – šiuo įrašu labiau domisi užsieniečiai, kuriems tai – gera muzika iš buvusios Sovietų Sąjungos (intriguojantis kąsnelis kolekcionieriui). Lietuviškame internete apie šį albumą ir jo sukūrimą įrašų neradau, maestro Kuprevičiaus varginti dėl įrašo tinklaraštyje pasikuklinau, tad telieka trumpai nupasakoti, kaip muzika pristatoma albumo aprašyme. Beje, aprašai ant plokštelės dėklo pateikiami dvejomis kalbomis – rusiškai ir angliškai.

Teigiama, kad pagrindinis grupės tikslas – išmėginti šiuolaikinės elektroninės muzikos galimybes. Kuriant šį albumą buvo pirmą kartą panaudotas sintezatorius „Vilnius-5“. Albumas „Discophonia“ pristatomas kaip dviejų sluoksnių muzika: „disco“, kurio pagrindą sudaro šokio ritmas, skirtas pramogai ir „phonia“ – muzika, skirta elektroninio garso klausymui ir pažinimui. „Jei „Argo“ kūrybą galima būtų sulyginti su savaitės diena, tai „Discophonia“ būtų šeštadienis,“ – elegantiškai užbaigiamas albumo aprašas. O ką, visai neblogai, ar ne?

Su albumo muzika susigyventi dar nespėjau, tačiau skamba maloniai, o rieda lengvai, vietomis net pasišokinėdama. Tiesa, kartais pasirodo lyg jau kažkur girdėti motyvai. Šis albumas nėra novatoriškas žvelgiant pasauliniu mastu, tačiau, be abejonės, priklauso muzikos istorijai, ir ne tik Lietuvos. Tiesiog vienas iš spindulių, įnešantis šiek tiek  spalvų į juodus juodus ir gūdžius gūdžius aštuoniasdešimtuosius. Sudėjus jų daugiau, ryškios šviesos spindesio negautumėm, tačiau juoduma tikrai prasisklaidytų.

Šį straipsnį parašė Aistė Paulina

Daugiau visokio meno ant virtualaus padėklo:

Share

About the Author

Aistė Paulina
Daugiau visokio meno ant virtualaus padėklo:

15 Comments on "Elektroninė muzika Lietuvoje. Pati pradžia."

  1. skirtumas | 2011 10 03 at 21:39 |

    A jo viršelis daugiaprasmiškas… 🙂

  2. turėjau šitą diską, klausiausi su malonumu. dabar jis kažkur pas gerą žmogų, kuris dar naudoja pafą 😉

  3. Turiu. O „Zodiac“ žinai?

    • Aha. Vakar G+`e sužinojau. Iš tiesų tai Lukas Devita turbūt klystelėjo – Zodiaks buvo vos pirmesni. Na, o kad garsesni tai tikrai.

  4. si ploksteles nieks savu laiku nepirkdavo.ir cia skaitesi „ne kieta -rimta muzika o tesiog kazkokia posucha.skirta „montanoms“ geriant konjakeli pasisokti.va „parpalus“,“rolingus“matau per langa atveze….ka ?Bouwie“ pirksi-juk cia glemas-cia ne rokas“.-citata is kalbos stovint eileje kol atidarys ploksteliu parduotuve po prekiu priemimo.oi koks siauras tu melomanu buvo akiratis.;-)tas pat vaizdas ir emocijos buvo ir ploksteliu turguj Antakanlny ,miskeli prie galines troleibusu stoteles.Klaus schulze LP nupirkau l.pigiai tenai ,nes tai nebuvo kieta muzika.

  5. faktai | 2011 10 11 at 15:20 |

    Faktai tokie, kad sovietinės LP su elektronine muzika išeidavo gerokai anksčiau, negu Argo pirmoji plokštelė. Lukas Devita tiesiog to nepasitikrino ir teigė tik prielaidas. Informacija paimta iš Vikipedijos, tačiau yra dar daug būdų tą rimčiau patyrinėti, ne tik patinginiauti su Youtube. Ko ir linkime.:)

    LP. «AHC — синтезатор» (Э. Артемьев — С. Крейчи, музыка к кинофильму «Космос»). «Мелодия»: 1972. D 25631—2 (СССР).
    LP. «Siberiade». Bande originale du film d’Andrei Konchalovsky. «Le Chant Du Monde»: 1979, LDX 74719 (Франция).
    LP. «Метаморфозы». Электронные интерпретации классических и современных произведений. Аранжировка для синтезатора Synthi-100 Э. Артемьева, В. Мартынова, Ю. Богданова. «Мелодия»: 1980, С10—13889-90 (СССР).

    • Na va. Ačiū 🙂 Kaip tik vis galvoju apie Artemjevą parašyti, bet baisu susimauti.

      • Artemjevas – elektroninės muzikos pionierius TSRS, kurį pagal kalibrą galima lyginti su Brian Eno, o gal net ir „krūčiau“. Jis kūrė Tarkovskiui ir begalei kitų kūrėjų, užtat jam buvo leidžiama dar ir paeksperimentuoti, ką sėkmingai darė. Išgarsėjo dar 1972 m. su „Soliario“ muzika (http://www.edwardartemiev.ru). Vienas jo kūrinių sukurtas kartu su a.a.S.Geda – Balandis baltas (Белый голубь), Vision (Видение), Vasara (Лето), три поэмы длдя сопрано, скрипки и синтезаторов на стихи литовских поэтов П. Целана и С. Геды, 1982-1989. Artemjevas pirmasis su ANS įrašė kelis albumus dar… 1961-… metais: В космосе, для синтезатора АНС, 1961 ir t.t. Sėkmės rašant, Aiste.

  6. eksperimentine elektronika buvusioj TSRS leista nuo kokiu 1970,
    del ARGO tureta minty – viena pirmuju populiarios elektronikos LP,kaip grupes irasas, nes jei soundtrackus itraukt su thereminais, tai dar senesni laikai bus 🙂

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. URL

Comments are closed.

Popo.lt tinklaraščiai. Hosting powered by   serverių hostingas - Hostex
Eiti prie įrankių juostos